אומנות הטיול על אופנועים
ספיריאנס נוסדה ע" סער ספיר ב 2009, ומאז צמחה וגדלה וקבעה את מקומה במשפחת הרוכבים-המטיילים (בעולם), עם מעל ל 20 יעדים מסביב לכדור – מהמזרח הרחוק ואסיה, דרך אירופה ואפריקה, עד לאפריקה ואמריקה.

חדשות
עקבו אחרינו
GO UP
טיול אופנועים במרוקו

יום בטיול – טיול אופנועים למרוקו

יום בטיול

טיול אופנועים למרוקו |
החלום

מרוקו. היום ה 7 לרכיבה הוא יום מיוחד מאוד בטיול. רכיבה בהרי הריף בצפון מרוקו, מפאס המטורפת (אחרי עצירה ליום מנוחה וסיור בעיר) אל שפשאוון – העיר הכחולה המדהימה והמיוחדת. דרכים ונופים, מפגשים עם מקומיים, שיאים ועוד שיאים.

הטיול בוטל, חח. אכזבה. אבל הזכרונות מהיום הזה מעלים בי חיוכים רבים וגעגועים לחופש ולרכיבה ולחוויות… מחיים אחרים, שהיו לנו כולה עד לפני שבועיים-שלושה. ועוד ישובו במהרה, אמן.

תחילתו של יום זה ביציאה רגלית דרך סמטאותיה של 'פאס אל-באלי' (פאס העתיקה), מהמלון הממוקם בלב ה'מדינה' פאס – תבינו, מדובר באזור האורבני הגדול ביותר בעולם ללא כניסת כלי רכב… כל יום האתמול הוקדש לסיור בעיר המדהימה ורבת החשיבות. תחילת רכיבה בכיוון כללי צפונה. פאס יושבת בעמק הנוצר בין הרי האטלס להרי הריף, ותחילתו של היום ברכיבה בינות למטעי זיתים אינסופיים על גבעות עדינות, חוליות, אדמות סחף רכות. המרוקאים שותלים אותם בצורה מאוד סיסטמתית על הגבעות – לפי קווי גובה ובמרווחים שווים. זה יוצר תחושה אופטית מאוד נעימה לרכב בה. גם הכביש נעים, זורם.
בשלב מסוים מתחילים להרגיש נוכחות יותר משמעותית של שינויי גבהים בנוף וברכיבה. מתחילים להיכנס אל הרי הריף. הרכס הזה מלווה את חופה הצפון מזרחי של מרוקו לאורך כמה מאות קילומטרים, והאקלים וגם סוג הקרקע והטופוגרפיה – מזכיר מאוד את חבל אנדלוסיה בדרום ספרד, הנושק למרוקו מעבר למיצרי גיברלטר. גם השפעות אחרות מאנדלוסיה ניכרות כאן – בשפה (הרבה מדברים ספרדית. במקומות מסוימים כשפה ראשונה או שניה למרוקאית) בארכיטקטורת הבתים, בחקלאות ובמסחר, ובתרבות…

כאשר נכנסים לעומק הרכס, מגיעים אל אזור גידולי הקנאביס המשמשים לייצור החשיש המרוקאי. מדובר בטרסות אין-סופיות. לאורך קילומטרים רבים כל מדרונות ההרים – שדות מריחואנה. בעונה המתאימה תראו את הצמחים מגיעים לגובה 2 מ' ויותר. לכל מקום שלא תסתכלו.

אמנם החשיש הוא סם אסור במרוקו, אולם איכשהו המרוקאים מצליחים להכיל את העניין. הרי כל אנשי המחוז חיים מזה. כולם קשורים ומתפרנסים איפשהו בתהליך. גם המשטרה אגב, למי ששכח איפה "המציאו" את הבקשיש… חח. אי אפשר לסגור לאוכלוסיה שלמה את מקור הכנסתם. מה גם שזו תעשיה לא רעה – הרי רק חלק קטן מהחשיש המרוקאי המיוצר כאן נשאר במרוקו. רובו עושה את דרכו באופנים כאלה ואחרים לאירופה, איפה שאפשר באמת להרוויח ממנו.

אז הממשלה לא תעשה כלום, המשטרה לא תעשה כלום, והמלך – הוא בכלל אדם מאוד ליברלי המשדר לנתיניו בין השאר באופן מאוד חד וברור – 'איש באמונתו יחיה'. לא מתעסק עם "דעות קדומות" לגבי מה נכון וטוב ומה לא, ובעיקר מתרחק מכאלה שמגיעות מהממסד הדתי המוסלמי (עד כמה שהוא יכול, במדינה מוסלמית…), ועדיין – תופתעו מאוד! איש מיוחד מאוד מלך מרוקו מוחמד ה 6. אהוב ונערץ בזכות, ולא בחסד.

מכל מקום באזור הזה אנו פוגשים בתופעת הגברים המציפים את בתי הקפה. זה מחזה מדהים באמת. בכל בית קפה, בכל כפר ועיירה, יושבים בתוך ענן עשן סמיך גברים רבים (רק גברים), עטויים בג'לבות צמר כבדות בצבעים כהים וכובע מחודד, שותים תה מרוקאי, מעשנים חשיש… ובוהים…ככה כל היום.  החשיש לא סתם נפוץ כאן. זה מה שנקרא livelihood.

בהמשך הדרך היפהפייה והפתלתלה אני עוצר את הקבוצה בביתו של בחור מרוקאי נחמד שמכניס אותנו למחסן הבית שלו – מפעל ייצור החשיש, בינות לשדות על צלע ההר. הוא מראה לנו בביישנות את הסיר הגדול על הרצפה. הוא לא מתבייש מכך שזה חשיש כמובן (זה הדבר הכי רגיל ונפוץ שם) – פשוט לא כל יום עוצרת אצלם בכפר שיירה של 10-11-12 אופנועי BMW-GS, על רוכביהם המערביים, בחליפות, ומצלמות, וכל הילדים באים… נו, חגיגה. והוא, עבדל-חאק, בחור כפרי נחמד שפגשתי יום אחד בעבר על הדרך כשטיילתי באזור והראה לי קבלת פנים כפרית מרוקאית מהי (וגם את מחסן החשיש שלו…) ומאז אני מגיע אליו מדי שנה לבקר עם קבוצה. לא מדבר אנגלית כמובן, אך המלווה שלנו, נוראדין (האגדי, יבדל לחיים ארוכים, אינשאללה) מתווך את התקשורת איתו.

על הסיר מתוחה רשת בד גמישה שכזו כמו תוף, עליה שמים את החלקים הרלוונטיים בצמח המיובש, ומעליהם מותחים עוד מעין שקית ניילון לסגור את המערכת. הצמח מתייבש ומתפורר וה'אבק' חודר את המסננת לתוך הסיר. בחדר חשוך. הוא פותח את הסיר לעיני כולם… ובפנים – חומר רך, נעים למגע כמו קמח כמעט. יותר גס וכבד, ויותר שמנוני כמובן. מיצוי מכני כמעט לגמרי של החומר הפעיל בצמח. הוא שולח יד ומוציא מלוא החופן, ואז מועך את האבקה בידו, ואז עוד, ועם היד השניה ככה מועך עוד ועוד עד שנוצר כדור קטן ומוצק בהרבה ממקודם – גוש חשיש. הוא נותן לחברה לראות. מריחים, מפוררים קצת, ממוללים ומרגישים. חשיש מרוקאי. CRAFTED.

אני מחזיר לו את הגוש ואומר תודה האירוח והכל, אבל הוא נותן לי חזרה את הגוש ואומר לי בכמה שפות שרק יכול (מרוקאית, ערבית, צרפתית וספרדית! מדהים בשביל כפרי… אבל רק לא באנגלית) – "קח, זה בשבילך!". כמובן שאני שואל אותו "כמה?" חח… הוא מסתכל עלי, לא מבין על מה אני מדבר… ובהינף יד מסמן לי שלא אבלבל את המוח. או שלא אעליב אותו… בשבילך מתנה, מה אתה מקשקש…

צריך להבין עד כמה הדבר הזה זול בשביל המקומיים שם. שכר המינימום למגזר החקלאי במרוקו עומד על 7$ ליום עבודה! זה אפילו לא 200$ בחודש… בחודש! גוש כזה (כדור פינג-פונג) היה נקנה ממנו, החקלאי, ב… 1-2 שקלים. אולי פחות. בסוף – זה חקלאות, הכי פשוטה שיש.

המעבר לצידו השני של הרכס, המשתפל אל הים התיכון כרוך ברכיבות… בלתי נתפסות! אזורים יפהפיים כפריים, ירוקים, לעיתים אירי החורף אפילו מושלגים… מתחלפים בנוף ים תיכוני צחיח יחסית וחום-אדמדם. הירידות לכיוון קו החוף על כביש קטן ופתלתל שקשה לחשוב שיש דברים כאלו. מטמטם! הים למטה מנצנץ, ובתים לבנים אנדלוסיים זרועים על מדרונות ההרים. אבל הטוב עוד לפנינו – כביש החוף המושלם, הכביש הטוב ביותר במרוקו לרכיבה, פאר היצירה במימון ספרדי/אירופאי, המחבר בין סווטה למלייה, שתי המובלעות שבשליטת ספרד אך על אדמת מרוקו. שילוב של כביש ברמה של מסלול moto-gp, מתפתל ועולה ויורד בקווי הגובה כשמצד אחד הרים נישאים ומצד שני הים…, בלי תנועה כמעט בכלל… פשוט חלום!

כביש החוף בין סאוטה למלייה

וכפרי הדייגים המרוקאים, אוחחח הסרדינים והאנשוביז על מנגלים קטנים או בטאג'ינים של דוכני רחוב, טרי-טרי הגיעו הבוקר מסירת העץ הישנה, המתקלפת שחונה ממש ליד (הן תמיד ישנות ומתקלפות שם)… מממממ… ללקק את האצבעות. ואת החיים!

ואחרי כל הטוב הזה, מה שנקרא 'ולסיום סיומת' – מעבר ההרים לכיוון שפשאוון, טיפוס למעבר הראשון – ירידה לקניון "ואדי לאו" העמוק והמרשים, וטיפוס למעבר שני… נו, זה השלב שאני רואה את החברה תופסים את ראשיהם, העיניים נוצצות, הפה פעור… כבר לא מבינים מה ואיך עוד היום הזה יכול להפתיע אותם. .. איזה עוד שיאים כבר אפשר???

אז אפשר.
אבל נשאיר איזה הפתעה או שתיים גם לטיול עצמו, לא?

קניון ואד-לאו

WhatsApp chat
Powered By junami.co.il