אומנות הטיול על אופנועים
ספיריאנס נוסדה ע" סער ספיר ב 2009, ומאז צמחה וגדלה וקבעה את מקומה במשפחת הרוכבים-המטיילים (בעולם), עם מעל ל 20 יעדים מסביב לכדור – מהמזרח הרחוק ואסיה, דרך אירופה ואפריקה, עד לאפריקה ואמריקה.

חדשות
עקבו אחרינו
GO UP

קברי צדיקים בגליל

מועדון ה S בבוקר

קברי צדיקים בגליל

הפעם הייתי חייב להגיע בזמן…
יצאנו אני והג'ינג'י מוקדם בבוקר לדרך.
06:30 אנחנו כבר במקום המפגש, שניים כבר מחכים. האחרים מתחילים להתכנס לקראת שעת המפגש שנקבעה ל 06:45 בסונול המשתלה ליד צומת גולני
07:30 כבר על האופנועים.

דרך נוף תורעאן ראויה לביקור ורכיבה כל השנה, אך באותו יום חמישי בבוקר היא היתה יפה במיוחד. הענן ישב חזק מתחתינו, בתחתית עמק בית נטופה שבכל יום אחר הוא יפה וצבעוני, משובץ בשדות חקלאיים. היום היה מכוסה בשמיכה רכה לבנה. מעל השמיכה בולט רכס יוטבת (הררית-יודפת) ופסגתו המחודדת – הר עצמון, נישא מצפון מערב, ממולנו. הכביש עוד קצת רטוב מהגשמים שירדו ביומיים האחרונים, קרירות נעימה ואוויר נקי ומרענן, השמיים כחולים זוהרים ריקים מענן, והירוק היום – ירוק מאוד… רכיבה מלכותית בנופים שהעין אינה שבעה מהם. הרגשתי בליבי – חו"ל אמיתי.

הגענו למצפור לאודרמילק המרהיב. הטלפונים נשלפים, אנשים יפים, החיוכים בשיאם, קפה על הפינג'אן, עוד לא התחלנו – וכבר מושלם.

אז התיישבנו על כמה אבנים מול הנוף, ושם קיבלנו את "הרצאת המבוא לטיול" מאת זאב קאופמן – מוביל ומדריך הטיול.
את זאב הכרתי "על פסגות ההימלאיה". הוא ואשתו ענת הצטרפו אלי אי שם בשנת 2013 לטיול המיוחד הזה. החיבור היה מיידי, ומאז עוד הצטלבו דרכינו באופנועים וגם לא באופנועים… ומפה לשם גם בארץ בטיולים האחרונים. באחד הטיולים ולאחר שיחה ארוכה בנושאי היסטוריה יהודית – הציע לי זאב לעזור ולתכנן "טיול קברי צדיקים" בגליל. היאח הידד! טיול כזה היה כבר ברשימת הטייטלים למועדון ה S בבוקר, ושמחתי לתת את המשימה לאדם כה מוכשר. זאב, מעבר להיותו רואה חשבון, הוא דוקטורנט בלימודי "מחשבת ישראל" באונ' ת"א, ומכיר לעומק את ההיסטוריה היהודית, תאולוגיה והגות, זרמים ותמורות, אישים ומקומות… ובעל תשוקה עזה לנושא.

המבוא עסק בכלל בשאלה – "איך הגיעו לגליל כל אותם צדיקים? מתי ומדוע? אילו תמורות עברו בתקופתם על היהדות, ומה המשמעות. תקופת בית שני – המרד הגדול וחורבן ירושלים ובית המקדש, סוף עידן האליטה הכוהנית–צדוקית ותחילת עידן ה"רבנים" הפרושים לדורותיהם, סוף עידן הריכוזיות הפולחנית בבית המקדש בירושלים ותחילת הופעת "מקדשי המעט" בכל כפר וישוב… ועוד תמורות. בתחילה עברו החכמים מירושלים ליבנה וישבו שם, אולם לאחר מרד בר-כוכבא נאלצו היהודים לנדוד ולגלות מיהודה כולה, והסנהדרין נדדה בגליל מאושה לשפרעם, לבית-שערים ומשם לציפורי… ועד שהתיישבה סופית בטבריה.
המרחב הזה של הגליל היה מלא בישובים יהודיים באותה תקופה, ואף שהגליל מאוכלס כיום ברוב ערבי – שמות הישובים, תיאורים, עדויות היסטוריות והממצאים הארכאולוגיים – מלמדים בבירור כי כמעט כולם בנויים על חורבות אותם ישובים יהודיים גליליים קדומים.

חצי שעה לערך דיבר זאב, והזמן עצר מלכת. היו שם כל המרכיבים הדרושים – נוף מרהיב, שמש מלטפת, רכיבה של אושר, קפה שחור של בוקר, ובעיקר ההסבר המעניין והמעמיק של זאב על קורות עמנו והנדודים לגליל לפני כ 2000 שנים… כמבוא ופתיחה לבאות.

ירידה במורד דרך הנוף עד סופה, וכניסה לכיוון צפון דרך רומת אל-הייב ורומאנה אל לב בקעת בית נטופה – לחצייה שלה בדרך העפר רצופת הבורות והשלוליות. דרך טובה ועבירה לכל כלי רכב, אם כי לא תענוג גדול. בכל זאת – בסופה חוצים את המוביל הארצי ואז מטפסים בכביש יפהפה וצדדי לאוכף שבין הר השאבי להר קנה, ממש מעל עראבה ובקעת סכנין. פניה שמאלה לכיוון מערב שמה אותנו על הדרך היפה על הרכס לכיוון יודפת. היעד שלנו הוא סחנין – אבל במקום לעשות זאת בדרכים מצ'עממות (וייז – הדרך הקצרה או המהירה ביותר), העדפנו עיכוב של כמה דקות – ובתמורה לרכב ולהנות!

הגענו לסחנין! זאב מוביל בדרכים קטנות, פתאום עוצר בין בתים ואומר להחנות. "עד שמצאתי את המקום" הוא מסביר, "שאלתי כל גבר ואישה בעיר".
סחנין של היום היתה סיכני (או סיכנין) היהודית כבר לפני יותר מ 2000 שנים, ובמקום אף חיו 2 חז"לים חשובים: התנא רבי חנינא בן תרדיון, והאמורא רבי יהושע דסכנין. הליכה קצרה בסמטאות ימינה ואז שמאל, והנה לפנינו מתגלה מתחם הקבר הגדול. מבנה אבן יפה, משקוף הכניסה צבוע בכחול (כמקובל…), ואבן גדולה מעל הפתח מספרת מי הז"ל:

"מערת ר' שמעון דסכנין"

 

 

מה סיפר שם זאב לא אוכל לספר, הייתי צריך למלא תפקידי באותה עת – לא פחות ולא יותר. טוב, אולי קצת יותר… נסעתי דקותיים במורד הרחוב, להביא לקבוצה משהו חם וטוב. ממתקי "אל-ואליד" ממש אחרי העיקול – כנאפה חמה יש, חבל שה'פטיר' עוד היה בתנור.

כשחזרנו זאב כבר היה בסוף דבריו, זכורים לי ציטוטים מצחיקים (או לא) שאמר כבוד הרב. היו אשר היו דעותיו על נשים – צריך רק לזכור שזה היה לפני אלפיים שנים. צחקו כולם והודו על הביקור המעניין… ואז הסתערו על הכנאפה ללא רחם.

 

לסובב שיירת אופנועים בסמטאות סכנין זה לא דבר פשוט. אחד החברים כמעט נקלע שם לעימות. הכל עבר בשלום ויצאנו לדרך – אל עבר עראבה… המרוחקת משם 10 דקות בערך.
עראבה היום היא ערב (או גרב) של אז. אחת הערים הגדולות בגליל היתה, ריב"ז בכבודו גר בה 18 שנה, ולאחר החורבן גם משמרת "פתחיה" – אחת מ 24 משמרות הכהונה. קצת מעל הרחוב הראשי, ללא סימן או שילוט, עולות מדרגות אל הקבר פשוט. חנינא בן דוסא – תנא מקסים, תלמידו של ריב"ז ועושה ניסים. פעם ריפא חולים, באחרת בירך חומץ שיבער כשמן, כשהערוד (נחש) אותו נשך – מת הערוד וחנינא אותו לכפר לקח. הסתכלו עליו שכניו המומים ואז להם הסכית: "ראו בני, אין הערוד ממית אלא החטא ממית". סיפורים על עוניו הרב ועל צדיקותו רבים, הוא ואשתו העמידו פנים שיש להם די מה לאכול כדי לא לקבל צדקה מידי אחרים. אמר: "כל שמעשיו מרובין מחכמתו, חכמתו מתקיימת, וכל שחכמתו מרובה ממעשיו, אין חכמתו מתקיימת", ואחרי מותו אמרו על זה: "משמת רבי חנינא בן דוסא, בטלו אנשי מעשה".

כך עמדנו לנו באמצע הכפר עראבה על הרחוב ושמענו, וגם אנשי המקום מן הבתים ללמוד על שכנם המת איתנו, סיפורים על הצדיק האביון עושה הניסים, שאמרותיו ומעשיו יצאו למרחקים. ורק שתדעו שמן הון להון, אחד מצאצאיו היה רבי סעדיה גאון…

יצאנו משם שוב ברכיבה, עברנו את דיר-חנא וטיפסנו במע'אר, הראות מעולה והדרך כה יפה. עלינו לגליל העליון בכביש העולה לגוש המירון, לג'יש אותנו זאב הביא, לבקר בקבר יואל הנביא! הא"רי זל אמר "זו המערה", יואל ונשמתו אמרו לי בצורה ברורה. היה הולך לפני 500 שנים מקבר לקבר, רואה נשמות ובונה להן חדר. הכיפה כחולה, מדרגות יורדות, מערת קבורה משפחתית מן היפות שביפות!
לא בטוח שזה פה אומרים מלומדים, אבל הצדיק המקובל היה מחובר לאלוהים…

 

עכשיו זה הזמן ללוגיסטיקה קטנה, לשאול מי רוצה מה ולעשות הזמנה. קפה קטן בחורשת זיתים חיש, ויוצאים לאסוף ארוחת צהריים בג'יש. יער ביריה מקום מעולה לנשנש את הפיתה ולעשות עוד קפה…

מפה לשם לא יודע מה קרה לי, החרוזים יצאו בלי שתכננתי. רצינו ללכת לחוני המעגל, אבל היתה לי מחשבה אחרת על מקום מדהים על תל – קבר ריש לקיש, מקום, איך להגיד… די בלתי נגיש. הגענו בדרך היפה אל שמורת נחל דישון, אלא שהגשמים בימים האחרונים הותירו שם בוץ שיגעון, אז את סיפורו סיפר שם זאב בקצרה ממש  ככה במגרש החניה.

איש מיוחד בן משפחת אצולה ראש ליסטים וגלדיאטור שובב, עד שיום אחד מצאו כבוד הרב. רבי יוחנן גדול אמוראי הדור – את בתו נתן לו לאישה, כדי שישוב זה החכם לתורה. היה תלמיד חכם וחרוץ והתפלפל על כל פסיק מול גדולי רבני הדור בלא היסוס ובלי להתבלבל. כה היה מתעמק בתורה עד שנראה כהוזה: "הרואה את ריש לקיש בבית המדרש, כאילו עוקר הרים וטוחנם זה בזה". שקול היה לרבי יוחנן אף בעיני הרב עצמו, תלמיד ואחיין וחבר, אך בשעת ויכוח פלט משפט סתום… ולקיש נעלב ונפגע ביותר. הלך לביתו ונפל למשכב ותוך זמן קצר מת מצער רב. היה רבו יוחנן כה מתייסר, עד שנטרפה עליו דעתו ובאו רבנים לבקש גם עליו "שיגמר".

סיפור קצר על רבי שמעון בן לקיש, רבות עוד ניתן לדבר עליו,
כשסיימנו היתה זו שעה יפה – לסיים את הטיול עכשיו!

תודה רבה לזאב כמובן – יזם ותכנן וקרא ולמד… ועוד נסע וביקר פעמיים-שלוש, כדי שהכל יהיה בטוח מראש. היה מעניין וחדש ומחכים, רכיבות בכבישי ארצנו, ואנשים מחוייכים. אחרי הסופ"ש הסגר השלישי מתחיל, איזה כיף שהשחלנו עוד טיול לגליל. "אחרי שיגמר" אמרתי לזאב – "תתחיל כבר לחשוב על הטיול העוקב…"

[17:23, 12/24/2020] יהודה א.: תודה רבה על הטיול הנפלא היום..לסער והצוות וכמובן גם לזאב על ההסבר הנרחב והידע. אינשאללה יהיו עוד רבים כאלו…וברוח הצדיקים של היום…בעזרת השם שיהיו.

[19:19, 12/24/2020] דני מ.: תודה רבה על טיול מדהים ומרתק! שמחים שהצטרפנו ונשמח לעוד בהמשך. שרון ודני

[19:42, 12/24/2020] רז ס.: חברים. אני משתתף בהרבה טיולי אופנועים והיום, היה מיוחד, איכותי ומלמד. דרכים יפות, הסברים מעולים וחברותא מקסימה. ?☕

[19:55, 12/24/2020] ימיני ש.: סער, קרן, וכמובן זאב עשיתם לי עוד יום מיוחד שיזכר לטוב בין יתר הימים המשותפים שלנו. כה לחי והמשיכו בדרך זו

[20:11, 12/24/2020] דב ג.: תודה רבה לקרן, סער וזאב על עוד טיול מושלם.

[20:11, 12/24/2020] אריה ש.: אני מצטרף לברכות היה זה יום נפלא ומענין . כן ירבו טיולים כאלו

[20:15, 12/24/2020] שוקי ע.: ככה זה כשמטיילים עם טיילים מקצועיים שיש להם המון אהבה למה שהם עושים. קרן,סער, וזאב שהוסיף ולימד אותנו משהו נוסף על ההיסטוריה שלנו. יש לנו ארץ נהדרת ? נ.ב יש עוד המון זמן עד הטיול הבא..רמז..

[07:40, 12/25/2020] ארנולד א.: כל כך הרבה כתובים ,לא נשאר לי להוסיף,יום מדהים היה !תודה לכולם , ❤️??

[08:10, 12/25/2020] קרן: פשוט הייתה זכות גדולה לטייל אתכם אתמול!  יום מדהים??תודה תודה וסוף שבוע נעים?❤️

[07:36, 12/25/2020] זאב קאופמן:

בוקר טוב

תודה לסער וקרן ותודה לכם

הייתם אחלה קהל איכותי. לא על כל אחד ניתן להעמיס ולפרוט את כל החומר ההסטורי פילוסופי הזה.. ואתם שתיתם בצמא..

זו התחושה הכי כפית למדריך.. ואני נהניתי מכל רגע

תודה לכם❤️?

 

WhatsApp chat
Powered By junami.co.il