אומנות הטיול על אופנועים
ספיריאנס נוסדה ע" סער ספיר ב 2009, ומאז צמחה וגדלה וקבעה את מקומה במשפחת הרוכבים-המטיילים (בעולם), עם מעל ל 20 יעדים מסביב לכדור – מהמזרח הרחוק ואסיה, דרך אירופה ואפריקה, עד לאפריקה ואמריקה.

חדשות
עקבו אחרינו
GO UP

טיול על אופנוע – המדריך המלא

טיול על אופנוע הוא אחת מהחוויות המרגשות והממלאות שניתן לתאר. בין אם לבד או בזוג, הרכיבה הופכת את ה"זמן המת" בטיול לחוויה בעלת ערך במסע. כל נסיעה מיעד אחד לאחר הופכת לחלק אינטגראלי מהטיול ולחוויה מלאת עוצמה. ההתרגשות שבלגלות נוף חדש נפתח מאחורי העיקול, הקרירות שמלווה טיפוס למעבר הרים במעבה היער, השקט שבקסדה שמלווה בשריקת הרוח, תחושת הרוכב שהוא חווה את הכל בזכוכית מגדלת, שאין אפשרות להימלט מהסביבה. טיול על אופנוע הוא חוויה בעלת איכויות מדיטטיביות.

כדי להפיק מטיול על אופנוע את ההנאה המלאה, יש להשקיע משאבים רבים בהוצאתו לפועל, החל משלב התכנון ועד לביצוע עצמו. בשביל זה אנחנו פה. שמי סער ספיר ואני הבעלים של "אקספיריאנס – טיולי אופנועים", שמארגנת טיולי אופנועים ליעדים שונים בעולם – ואני שמח להביא לכם טיפים שיהפכו טיול על אופנוע בחו"ל או בארץ לחוויה שלא תשכחו לעולם:

לפני שיוצאים לדרך… לפני שמתחילים לתכנן ולדמיין…

חשוב מאד להגדיר מה אתם רוצים להשיג בטיול. מה אופי הטיול הרצוי ומה מטרתו??

להלן כמה שאלות מנחות – שהתשובות אליהן יסייעו לכם לתכנן את הטיול שאתם רוצים באמת:

איזה טיול זה עומד להיות? האם אתם מעוניינים בטיול אופנועים ורכיבות בנוסח של "לתת בגז" ולגמוע כמה שיותר קילומטרים, או אולי בטיול רגוע המשלב עצירות בבתי קפה בעיירות נופש ציוריות על קו החוף עם הרבה זמן פנוי ומרחב לשינויים? חולמים על טיול שטח עם הרבה בוץ, או על טיול בכביש/שביל רך?

האם אתם מעוניינים לטייל עם או בלי בני/בנות זוג? רומנטיות במיטה זוגית או בירות, מיטות סינגל, וחופש מהאישה/בת הזוג?

האם אתם רוצים לטייל לבד או בקבוצה? החופש לעשות מה בראש שלך כשאת/ה לבד, או הצחוקים והחברותא והכיף שבקבוצה?

אם אתם בטיול קבוצתי – כמה רוכבים יש בקבוצה, מהי רמת הרכיבה שלכם ביחס לשאר הקבוצה, ובכלל מה רמת הרכיבה הממוצעת בקבוצה?

האם אתם מעוניינים לשוב בכל יום לישון במקום קבוע (טיול "כוכב") או להתקדם ממקום למקום ובכל יום ללון במקום אחר?

כמה זמן יימשך הטיול? כמה ימים מתוכם תרכבו על האופנוע? כמה שעות רכיבה תשלבו מדי יום?

באיזו עונה יתרחש הטיול?

האם יש סגנון אופנועים ספציפי שאתם מעדיפים – דו"ש, הארלי, ספורט?

איזה תקציב מוקצב לטיול?

בטיחות – לבשו מיגון מלא. תמיד

אני לא מבין איך עדיין אין חוק (בארץ) המחייב לבישת מעיל ממוגן לפחות, בנוסף לקסדה. הרי ברכב כמעט 100% מהאנשים אפילו לא חושבים פעמיים אם לחגור חגורה, בטח שלא מקדימה. אז מדוע אותם אנשים עולים לכלי כל כך הרבה יותר מסוכן ופגיע כמו אופנוע מבלי לעשות את המינימום הנדרש להגנתם? המינימום הזה הוא לא רק חבישת קסדה, אלא גם לבישת מעיל ממוגן לפחות. טוב יעשו אלו שימגנו עצמם גם מגני ברכיים, כפפות וכמובן נעליים סגורות וטובות.

הכירו את הגורמים המעלים את רמת הסיכון בטיול

לטיול על אופנוע בחו"ל מתווספים גורמים המעלים את רמת הסיכון. הראשונים שבהם הם הכבישים הלא מוכרים והאופנוע הזר. לכך נוספת גם התנועה שמתנהגת קצת אחרת – בין אם מדובר בתרבות נהיגה נעימה ומקבלת לאופנוענים, כמו זו שתפגשו באירופה, ובין אם זה הכאוס המוחלט של הודו בו האופנוע "לא נספר". מנהגי וחוקי הכביש שונים מאוד ממדינה למדינה ומאזור לאזור: זכות קדימה בצמתים (גם מרמזורים), עקיפות וירידה לשוליים, איתותים שונים (אורות גבוהים, וינקרים, צופר, ידיים), שילוט לא מוכר ועוד. אלו דברים שהאינסטינקט שלנו פשוט לא מכויל אליהם, ועל אופנוע יש ל'אינסטינקט' הזה חשיבות עליונה.

כדאי לקחת בחשבון גם את ה"מחויבות" לטיול המתוכנן וללוח הזמנים שדורשים לעתים "למשוך את החבל" קצת יותר ולרכב בתנאים שאולי לא הייתם יוצאים בהם לרכיבה בארץ. לדוגמא – תנאי מזג אוויר או ראות לקויה, מחלה, עיכובים וכניסה לשעות הלילה, ועוד.

ביגוד לרכיבה

בחירת הביגוד והמיגון תלויה במזג האוויר, הבעיה היא שברוב המקומות קשה "להתחייב" למזג אוויר מסוים. כדי להימנע מסחיבת ביגוד רב וכבד, מומלץ להצטייד בחליפות ממוגנות שתפורות בצורת "קליפות" – כלומר, ניתן לקלף מהן שכבות ולהתאימן למזג אוויר קר, חם, רטוב או יבש. אלו נקראות "חליפות עונת מעבר" ובד"כ הן מצוידות בבטנה מחממת נשלפת ובשכבה חיצונית ממוגנת גשם/רוח. ליעדים חמים יש חליפות בעלות שלוש שכבות להתאמה מירבית (מעיל רשת קיצי ממוגן, פנימית מחממת, ושכבה חיצונית נגד גשם).

אני ממליץ על השילוב הבא: קחו מעיל מיגון קל (קיצי), פליז חם וטוב, וחליפת סערה כזו שאפשר ללבוש מעל הבגדים (אטומה לגשם/רוח). השילוב הזה יספק לכם אפשרויות לבוש ומיגון לכל מצב ולכל מזג אוויר, חסכון בתקציב (למי שאין ציוד מיגון שכזה מראש), ויעילות במשקל ובמקום אחסון, כי ציוד הרכיבה הוא גם הביגוד החם שלכם (ללילה, או לימים בלי רכיבה).

ציוד חשוב, ואמנות הצמצום

כמות הציוד שניתן לקחת כשמטיילים על אופנוע ללא מקום לינה קבוע היא מוגבלת ולכן מומלץ לארוז בצמצום. כשאתם ניגשים לארוז זכרו שאת כל הציוד תצטרכו להכניס לכל היותר לשלוש מזוודות. כדאי שתדעו אילו מזוודות יצורפו לאופנוע שלכם ובאיזה נפח. את המזוודה שהבאתם אתכם תוכלו להשאיר בד"כ בסוכנות שמשכירה לכם את האופנוע עד שתחזרו.

ביגוד: זכרו שיש לכם בגדי רכיבה שישמשו אתכם ברוב הטיול. כל שנדרש ל"השלמת התמונה" הם בגדים תחתונים (גרביים, תחתונים, חולצות). ברוב המקרים (ללא קשר למשך הנסיעה!!), חמישה זוגות מכל פריט יספיקו. רצוי גם לקחת כפכפים/סנדלים להרגעת הרגלים מהנעליים בסוף היום.

ביגוד חם למקרה הצורך: קחו סט אחד טוב שבו תשתמשו בשימוש חוזר. חליפת סערה שמשמשת גם לרכיבה תהווה חסכון אדיר במקום ובמשקל.

כלי עבודה: קחו אתכם כלי עבודה בסיסי בסגנון "לדרמן" לכל הפחות. אם ניתן לקחת כמה מפתחות בסיסיים, מברגים וכיוצ"ב (ערכה קטנה שאינה תופסת כמעט מקום), מה טוב. גם אם אינכם יודעים מה ההבדל בין פיליפס לפלייר, יש סיכוי טוב שבמקרה הצורך תפתיעו את עצמכם ואולי אף תאהבו את זה. גם אם לא תצליחו יש סיכוי שמישהו אחר יוכל להיעזר בהם כדי לעזור לכם באמצע הדרך.

חבל בנג'י לקשירה: זהו פריט שמומלץ לקחת לכל מקרה ויכולים להיות לו שימושים רבים. לכל הפחות הוא יכול לשמש בתור חבל כביסה או ע"מ לקשור בגדים רטובים על האופנוע לייבוש.

אזיקונים: ציוד חובה.

מגבונים לחים ו/או בקבוקון סבון ללא שטיפה: טוב שיהיה, לא תמיד יש מים לשטוף ידיים.

תיק מיכל: חשוב ונוח. לכל הדברים שתרצו שיהיו נגישים כגון: ארנק, כסף קטן, מצלמה, מפת דרכים, פנקס קטן, מטען לסמארטפון (כי ה-GPS רוצח לו את הבטרייה), ספר קריאה, כובע, קרם הגנה, משקפי שמש ועוד.

חשוב לבדוק: שתיק המיכל מתאים לאופנוע אותו תשכרו, שיהיה כזה שנשלף בקלות, ונוח לנשיאה גם ללא האופנוע.

ידית אחיזה לGPS/טלפון: ודאו שברשותכם כזו שמתחברת לכידון האופנוע.

חיבור למצת: בהחלט צפוי להקל עליכם מאוד את החיים בכל הקשור לטעינת הסמארטפון.

אם אין שקע מצת מובנה באופנוע שאותו תשכרו, קחו שקע מצת וחברו אליו כבל חשמלי כפול ארוך מספיק, עם תנינים קטנים חשמליים לאחיזה בקצה. עם קצת תושייה או עזרה תוכלו לחבר את התנינים למצבר האופנוע ולייצר לכם שקע מצת לנוחיותכם.

מפה טובה – חשוב שתהיה ברורה, בצבעים, ועליה תסמנו את המסלול במרקר ברור. מקמו אותה מול העיניים בתא השקוף המיועד לכך בתיק המיכל.

טיפ קטן: סמנו על המפה או אפילו רישמו בצד את סיפור הדרך – מספרי כבישים, פניות/מחלפים, ערים גדולות, אתרים, מעברי הרים, תחנות תדלוק/ריענון וכל נקודת ציון חשובה אחרת ביום הטיול.

השכרת האופנועים

זהו נושא מורכב ובעל חשיבות עליונה כמובן…

למעט במערב אירופה וצפון-אמריקה, שם ניתן למצוא בקלות חברות גדולות, טובות ואמינות, ברוב המדינות בעולם אין חברות השכרה שכאלו, ובוודאי לא חברות בינ"ל כמו בעולם הרכבים הפרטיים. לכן, בלית ברירה, תצטרכו לסמוך על סוכנים מקומיים שיספקו לכם אופנוע במצב טוב. היעזרו בעצות הבאות:

בקשו המלצות על חברת השכרת אופנועים טובה באזור אליו תיסעו ממכרים ובפורומים מתאימים ברשת.

בדקו כמה סניפים יש לחברה ממנה תשכרו את האופנועים וכמה מהם קרובים לנתיב המתוכנן. אם הסניפים מספקים לכם מענה לאורך הנתיב הספציפי של הטיול, מה טוב, אך גם אם לא – חברה גדולה שלה הרבה סניפים היא לרוב עדיפה מבחינת תחזוקת הכלים, תחלופה של אופנועים מיושנים (כלומר החזקת צי חדש יותר), מתן שירות וחלופות במקרה של תקלות, השכרת ציוד נילווה ועוד.

אם מדובר בחברה קטנה במדינות פחות מפותחות – בקשו לראות המלצות מאנשים שהשכירו ממנה אופנועים בעבר. אם תקבלו מעט מדי זו סיבה להרים גבה. אם תקבלו מכתבי המלצה בנדיבות (בעיקר של אירופאים) – זהו סימן טוב.

איך נראה אתר האינטרנט של החברה? לחברה טובה שמכבדת את עצמה יהיה אתר אינטרנט ראוי. לחברה מיושנת שלה אתר אינטרנט מיושן, דל, שאינו חושף מספיק פרטים, תמונות וכיוצ"ב… כנראה יהיו גם אופנועים ושירות שכאלה… ולהיפך. זהו כמובן כלל אצבע בהכללה וככזה הוא לא תמיד נכון, אבל באותה מידה הוא גם "ברוב המקרים" נכון!

שאלו ובדקו מה קורה במקרה של תקלה ושתפו את נציג החברה בנתיב המתוכנן. לעיתים יש לחברות הסכם שיתוף פעולה עם חברות אחרות או נותני שירות/מוסכים לאורך הנתיב והן יוכלו להציע פתרון מבלי שיהיה סניף של החברה המשכירה.

בקשו לראות/לקבל במייל את חוזה ההשכרה וכל מסמך אחר עליו תתבקשו לחתום. קראו אותו בעיון ושתפו אותו עם חברים כדי לבדוק שהוא הגיוני.

בדקו אלו ביטוחים כלולים במחיר ההשכרה –  ודאו שכלולים בו ביטוח חובה וצד ג'. למרות שבחו"ל לעיתים המינוחים שונים – ודאו שהכיסוי קיים וכתוב בחוזה ההשכרה.

בדקו מה גובה ההשתתפות העצמית במקרה של נזק חמור "Total loss"? האם ניתן להפחית או לבטל את ההשתתפות העצמית ע"י העלאת הפרמיה מראש? ובאיזה אמצעי הם משתמשים לצורך גביית אותו סכום בעת ההחזרה?

בקשו לדעת איזה מודל תקבלו במדויק. אות אחת במודל, כמו גם שנת ייצור, יכולים לייצג הבדל גדול באופנוע שתקבלו.

נסו לקחת את האופנוע עליו תרכבו לנסיעת מבחן (מהסוכן, או מחבר/מכר) לפני היציאה לטיול במטרה להרגיש את האופנוע ואת התנהגות הכביש שלו, כמו גם את התפעול שלו, כדי לוודא שהכלי מתאים לכם, ולהכיר אותו ככל שניתן מבעוד מועד.

בדקו אילו עזרים ותוספות מגיעות עם הכלי – בחינם או בתשלום.

תכנון ציר נסיעה

לפני שאשתף אתכם בכמה טיפים מניסיוני, אמליץ בחום לאמץ מראש גישה שמבינה כי אין אפשרות "להספיק הכל" בטיול (וגם בחיים) וכי יש דברים שעדיף להשאיר לפעם הבאה. פעמים רבות המנטליות הישראלית דוחקת בנו לרוץ ולהספיק לסמן V על כל מקום חשוב במפה ובכלל כמה שיותר. נכון, כאן בישראל קל יחסית לעשות זאת, מדינה קטנה שכזו אפשר לחצות ביום רכיבה, אך רוב מדינות העולם גדולות בהרבה ובד"כ הזמן מגביל מאוד.

ההמלצה שלי היא אליכם היא כזו: התמקדו באזור מסוים שאותו תוכלו לכסות בצורה נוחה. אל תנסו לרקוד על כל החתונות. בטיול על אופנוע חשוב לרכב בכיף, בהנאה וברוגע ולא מתוך לחץ להגיע. זכרו – תכניות הן בסיס לשינויים. בין אם שלכם, של אלוהים, של הגורל, או של מרפי, תמיד השאירו מקום לטעויות. אתם נוסעים לטייל וליהנות, אז אל תלחיצו את עצמכם יותר מדי.

להלן עוד כמה המלצות (אופרטיביות) בנושא תכנון ציר הנסיעה שכדאי לכם לחשוב עליהם לטיול הבא:

אל תיסעו בחושך בכבישים שאינכם מכירים.

חשבו את המהירות הממוצעת היומית שלכם (כלומר הזמן שייקח לכם להגיע מנק' A לנק' B) כולל כל העצירות! בין אם לקפה, לארוחת צהריים, לסיור באתר, לתמונות, שירותים, קניות, סיגריות, או למנוחה, העצירות הן בד"כ הגורם המשמעותי ביותר בחישוב המהירות הממוצעת. לדוגמה, אם אתם רוכבים במהירות של 120 קמ"ש במשך שעה שלמה רצוף (במקרה הזה לקחתי נתון גבוה מאוד שאפשרי כמעט רק בנסיעה על High-way) ואז עוצרים לקפה למשך חצי שעה "בלבד" – המהירות הממוצעת שלכם ירדה מ-120 ל 80 קמ"ש!

כשאתם מחשבים את הזמן שייקח לכם להגיע לנקודת סיום יום הרכיבה קחו בחשבון  שה-GPS מחשב זמן נסיעה נטו והוסיפו לכך את זמני ההפסקות שלכם, כמו גם כניסות לאתרים.

פרמטרים נוספים שישפיעו על חישוב זמן הרכיבה היומי הנכון לטיול שלכם הם: אופי הקבוצה (צעירים, מבוגרים, עם או בלי בנות זו), גודל הקבוצה (עצירות לוקחות הרבה יותר זמן בקבוצה גדולה, כך גם יציאות בבוקר, והצורך לרכב לפי האיטי ביותר), אופי הרכיבה המצופה והרוכבים (בכיף בשאנטי על הארלי, או באדרנלין על Rים), אופי הכבישים ומהירות הנסיעה המותרת/אפשרית (עירוניים, הרריים, מישוריים, דרכי עפר, קטעים משובשים).

חוקי אצבע ומרחקים לקבוצת רוכבים ממוצעת

400 ק"מ ביום הם הרבה לרוכב הממוצע. זהו הספק אפשרי אם צריך פשוט להגיע ממקום למקום על כבישים מהירים/בין-עירוניים, אך בימים כאלה בעיקר רוכבים הרבה בין קפה לקפה. יותר מדי ימים כאלה בטיול הם מתישים ביותר (ממליץ מקסימום יומיים על שבוע רכיבה).

200-350 ק"מ ליום רכיבה הם התחום הנוח והטוב. ביום רכיבה כזה, צריך לרכב ולשים לב לשעון, אך אין לחץ ויש זמן לעצירות בכיף למה שצריך ורוצים, ו/או לשינויים ומקרים ותגובות.

מתחת ל 150 ק"ח זהו יום שאנטי, עם הרבה מרווח זמן לעשות כל מה שרוצים בדרך. זה מרחק שאפשר לעבור בשעתיים נסיעה (ואף פחות), אפילו אחרי יום של מנוחה.

טווח בטחון – תכננו את הימים כאילו יש לכם פחות שעת אור אחת ביום מהמצופה וחשבו שאתם רוצים להיות שעה לפני כן כבר במלון. עכשיו התיישבו לחשב עם מה שנותר לכם. נזק גדול זה לא יעשה, אפילו אם הכל ילך כמתוכנן. אז תגיעו מוקדם יותר למלון, או תתרווחו קצת יותר בדרך אם תרגישו שאתם מקדימים את הלו"ז. לא תפסידו המון ולעומת זאת – במקרה הצורך הטווח הזה עשוי לעזור מאוד.

דברים שחשוב לבדוק על מנת לתכנן ציר נסיעה

ההכנות ועומק הבדיקות תלויים כמובן במדינת היעד ובאזור בו תטיילו ובאישיות שלכם. עם זאת, להלן רשימה מקיפה של נושאים עליהם רצוי לתת את הדעת ברמה זו או אחרת לאורך המסלול:

תחנות דלק

אוכל ומסעדות

קילומטרז' יומי

נתיבים חלופיים

אתרי תיירות מעניינים

מעקפים ומחלפים גדולים

דרכים משובשות או דרכי עפר

דרכי נוף הרריות

מעברי הרים גבוהים לאורך הנתיב

בתי חולים

מוסכים/מרכזי שירות לאופנוע

עיירות נופש/תיירות – במקומות אלו תמצאו בקלות סוכנויות, מלונות, אינטרנט, בנקים ו/או חלפני כספים, מסעדות, תיירים אחרים, מתנות וקניות, פעילויות ודומה

חשוב גם לבדוק איפה אין תשתיות אלו לאורך המסלול, עם דגש על מקומות בהם אין מלונות, אינטרנט, כיסוי טלפוני ואופציה להחלפת מטבע.

GPS

מעשה כל המפות ותוכנות הניווט נמצאות כיום בסמארטפון, ואין ממש צורך במכשיר GPS  נפרד. שימו לב להוריד תוכנה טובה של חברה גדולה ואמינה ולא להסתפק באפליקציות שאתם לא יודעים מה אמינותן ומקורן. בדקו שהמפות שהורדתם מעודכנות. כמובן שטוב תעשו אם תזינו לתוכן את הנתיבים המיועדים מבעוד מועד. זה נוח, יעיל וחסכוני.

WhatsApp chat
Powered By junami.co.il