אומנות הטיול על אופנועים
ספיריאנס נוסדה ע" סער ספיר ב 2009, ומאז צמחה וגדלה וקבעה את מקומה במשפחת הרוכבים-המטיילים (בעולם), עם מעל ל 20 יעדים מסביב לכדור – מהמזרח הרחוק ואסיה, דרך אירופה ואפריקה, עד לאפריקה ואמריקה.

חדשות
עקבו אחרינו
GO UP

ספיריאנס | טיולי אופנועים בחו"ל

המלצות לאופנוענים מסביב לעולם – דרום אפריקה

כביש החודש:

Swartberg Pass

(R328, Oudtshoorn – Prince Albert)

העיר אאוטשורן (Oudtshoorn) היא בירת ה"קארו הקטן", והעיר החשובה ביותר על כביש 62 האגדי בדרום אפריקה – הדרך ההיסטורית בין קייפ טאון לפורט-אליזבת'. באזור הצחיח והמדברי למחצה הזה התפתחה תעשיה מדהימה של גידולי יענים בתקופה שנוצות היען נמכרו בעולם במחירים גבוהים מאוד ואפשרו גידול כלכלי ותעשייתי לאורך ציר המסחר הזה בין 2 נמלי דרום-אפריקה הגדולים. החוות הגדולות של ברוני היענים ואחוזותיהם ועושרם הרב ניכרות עד היום, הגם שתקופת השגשוג מגידול יענים פסה מן העולם.

 

מסביב לאאוטשורן אוצרות טבע רבים, והיא משמשת יעד למטיילים, נופשים, ותיירים רבים. היא אינה עיר תיירותית במובן הרגיל של המילה, אבל האזור כולו רווי במלונות, לודג'ים, גסט-האוסים ועוד, רבים מהם מחוץ לעיר בטבע הנפלא ורחב הידיים. מכל מקום עבורנו האופנוענים, יש אטרקציה אחת גדולה ומיוחדה – מעבר ההרים סווארטברג, האגדי!

 

הרכיבה מתחילה בעמק קנגו (Cango). טבע נפלא וירוק בתוך המדבר האדום והחום שמספקים מי נהר הקנגו מספקים התחלה נעימה וזורמת על כביש טוב ומתפתל. גם מערת נטיפים מדהימה וענקית יש כאן, שמורת טבע, ספארי חיות בר, מפלים, חוות יין, מסעדות… ושאר אטרקציות… (כדאי, אבל ביום אחר חח). עד מהרה יוצאים מהעמק הפורה אל הרמה המדברית, או אז נשקף רכס הרי הסווארטברג הגבוה והארוך, המפריד בין הקארו הקטן לקארו הגדול – המדבר האפריקאי הענק הממשיך צפונה אל תוך היבשת.

 

כביש האספלט מסתיים בכניסה לתחילת הפאס אולם דרך העפר הממשיכה היא במצב טוב יחסית בד"כ (אחרי חורפים קשים היא עשויה להיות משובשת וכדאי לשאול ולהתעניין במצבה טרם היציאה). הדרך נפרצה ע"י תומאס ביין, גדול מהנדסי הכבישים ופורצי הדרכים של דרום-אפריקה, בין 1881-87. זו היתה משימה הנדסית לא פשוטה בכלל שכן תוואי הקרקע והמסלע קשים, והירידה לתוך הקניון העמוק בצידו הצפוני תלולה ומצוקית. חלק מקירות התמך המקוריים המחזיקים את פיתולי הדרך מעל התהומות – עדיין עומדים שם כיום אחרי 130 שנים.

 

העליה פותחת נופים מרהיבים של הקארו הקטן, עמק ונהר קנגו, ושטחים חקלאיים רבים מעובדים בשלל צבעים למטה. יש 2 נקודות עצירה יפות לתצפית. דווקא ראש הפאס אינו הנקודה היפה ביותר על הדרך. קטע הירידה הראשון לכיוון צפון בד"כ משובש יותר ומצריך מעט זהירות בייחוד בירידה. לאחר 10 דק' רכיבה תגיעו אל קטע הדרך המרהיב ביותר – הירידה לתוך הקניון העמוק והמרהיב המחורץ בתצורות הסלע המטריפות והיפהפיות. קשה גם לרכב בירידה וגם להביט כל הזמן אל הנוף המהפנט, אז קחו את זה באיזי – זה בהחלט אחד מקטעי הכביש המרהיבים שיש. למטה, לאחר עוד כמה דקות של רכיבה תפגשו בזרם מים נעים הנובע ממעיינות בסלע. ניתן לעצור בנקודה יפה מתחת לעץ רחב בדיוק במקום שיתגלה מולכם קיר-מצוק אדיר הפורץ החוצה כאילו מתוך האדמה, שיכוב אנכי לגמרי… אי-אפשר לפספס! הורידו נעליים ושכשכו רגליכם במים הנעימים, והנעימו את זמנכם עם קול פכפוך המים הקרירים אחרי הרכיבה המדהימה הזו. מכאן – עוד 5 דקות בדרך העפר ותגיעו אל "פרינס אלברט" – כיום כפר תיירותי ומיוחד, אז מקום מפלט לפורעי חוק ומיני משוגעים ומנודים, שהוקם ע"י קבוצת מתיישבים גרמניים שהגיעו להתיישב בקולוניה. תמצאו כאן כמה בתי-קפה ומסעדות, חנויות מזכרות ואומנות מקומית, גם גסט-האוסים ואירוח ביתי (בבתים מדהימים והיסטוריים!!)

 

את החזרה לאאוטשורן אני ממליץ לעשות דרך מעבר אחר, מקביל (אך מזרחי יותר) הנקרא "מיירינגספורט" (Meiringspoort). הוא יפהפה (!!) ומספק גם חווית רכיבת כביש מעולה (אחלה פיתולים בכל הסוגים והגדלים, על אספלט טוב), אך אין בו את הגובה והנופים הפתוחים, וגם אין את הניתוק והחיבור לטבע של הסווארטברג כיוון שזהו למעשה כביש ראשי. ובכל זאת – מהמם-מהמם-מהמם! תצורות הסלע והצבעים מטורפים לא פחות, תענוג לעיניים וללב. מומלץ לקחת את הזמן ולעצור בשמורת הטבע לסיבוב רגלי קצר למפלים יפים ממש "על הכביש" בערך באמצע הפאס – אי אפשר לפספס.

 

סה"כ הסיבוב: כ 180 ק"מ
משך הזמן המוערך: נטו רכיבה מצדו האחד של הסווארטברג לצידו השני (פרינס אלברט) – כ 1:30 שעות.חזרה מפרינס-אלברט דרך מיירינגספורט: נטו 1:30 שעות.
ברוטו, כולל עצירות בסיסיות מחויבות המציאות והרכיבה (= תמונות, התפעלות, שחרור לחצים, קפה בקטנה… וכיוצ"ב) – 4-4:30 שעות.

המלצות נוספות לאזור:

מסעדות: 2 להמליץ עליהן – Nostalgie היא היוקרתית והמעודנת יותר. אוכל, יין, אווירה… פירסט קלאס אבל עם אופי מצויין ואוטנתי (ולא פלצני). לעומתה Bello Cibo – מסעדה איטלקית מדהימה, זולה, מנות גדולות וטעימות (זהירות על הבטן, ולא להגיע אם אתם לא רעבים מאוד) – פסטות, בשרים, פיצות… הייתי

מגדיר אותה כ"דיינר" מציינת. הן אגב אחת מול השניה (כמעט), כך שאפשר להציץ ולבחור במקום.

אטרקציות: ללא ספק אתם חייבים לבקר באחת מחוות היענים. לא שזה כ"כ מיוחד לראות יען… אלא המשמעות ההיסטורית והחברתית, ענפי הכלכלה וכל ההתפתחות האזורית. בהחלט מעניין. הייתי ממליץ על  Safari Ostrich Farm. בנוסף – מערת הנטיפים Cango בהחלט שווה ביקור. שימו לב שאורך הסיור (המודרך, חובה) הוא למעלה משעה במערה, וכולל גם כמה מעברים יותר… מממ "צרים" בוא נגיד. בכל אופן היא נגישה לכולם ולא חייבים להגיע אל המעברים הללו אם לא רוצים. יפה ונעימה.

לינה: האזור רווי באפשרויות לינה רבות מכל הסוגים. מומלץ שלא ללון בתוך העיר שכן… עיר היא עיר, ואאוטשורן אינה נייחנת בייחודיות ככזו. לעומת זו הטבע בחוץ והלינה בחוות… מממ – פה טמון הכלב! מדהים ונפלא…
De Kombuys – אחת מאותן חוות שעברו הסבה לאירוח ברמה גבוהה… צימרים מדהימים ומרווחים, נוף, פאסיליטיז, טבע, ו… אה כן- המסעדה בחווה היא גם אחת המוצלחות ביותר באזור ($$$$). גם יין לא יחסר לכם שם…

WhatsApp chat
Powered By junami.co.il